Hloubková barvičková studie

test tří nejoblíbenějších programů a jejich barevných výstupů

Dělala jsem si novou ikonku na jedno diskusní fórum. Ideální doporučená velikost je tam 50 x 50 pixelů. Mám ráda věci přesně a tak jsem ikonku udělala přesně na míru. Barevnost jsem chtěla mít tón v tónu v tělových pastelových barvách. Počet barev jsem snížila na 16. Přeci jen je to jen ikonka, aby byla úspornější nemusí mít 16 milionů barev a vznikl malý portrétní obrázek.

Tento obrázek je vytvořený v programu Paint Shop Pro 8, ale to není vůbec důležité. Podobného výsledku lze dosáhnout i v obyčejném Malování - převod do 16 barev a ruční doladění.

Co prvního napadne vyšívačku při pohledu na takovýto obrázek?
Ano! To by se dalo vyšít! Tak jsem ještě vychytala barvy s malým výskytem a nejzbytečnější osamělé pixely, i když u tak malého obrázku to není snadná věc, každý pixel je důležitý (zejména v oblasti očí). A tak jsem zrušila barvu č. 4 (jen 3 pixely), barvu č. 15 (13 pixelů) a barvu č. 13 (14 pixelů). Tyhle tmavé barvy stejně oko pořádně nerozliší a kvůli třem nebo čtrnácti stehům nemá cenu kupovat si přadénko. Po úpravách mi zbylo 13 barev.

Obrázek je, zdá se, připravený. Takhle se mi to líbí, takhle to chci. Ale pořád jsou to jen virtuální barvy v počítači. Teď je potřeba zjistit, kterými bavlnkami obrázek zhmotnit.

TEST TŘÍ PROGRAMŮ

Vybrané programy jsou na různých úrovních. Všechny ale mají základní důležité funkce:

  1. Převedení obecných barev na označení konkrétních mulinek
  2. Vytvoření klíče (přiřazení znaků jednotlivým barvám)
  3. Volbu počtu použitých barev a velikost výsledného obrázku
  4. Korekce jasu, kontrastu, ořez apod.
  5. Vytvoření předlohy (čtvercová síť a černobílé znaky)
  • 1

    Pattern Maker

    Profesionální program (dále pod zkratkou PM), jeví se jako nejlepší na celosvětovém trhu. Jeho cena je ale vyšší a ve dvou verzích. Standard přibližně za 3.600 Kč a Professional za 7.300 Kč. Při konverzi z fotek vykazuje jemné stínování a obsahuje celkem zdařilou paletu. Ale má nepříjemnou vlastnost, že není možné přidat svoji vlastní novou paletu, pouze upravovat již vytvořené, které ale nelze ani přejmenovat. Na novou paletu je tam sice možnost "Custom thread", ale to neřeší obecně vložení několika dalších palet, které v předvolbě (např. Niťárna, Ariadna apod.).
  • 2

    PC Stitch

    Dostupný program pro domácí použití (dále pod zkratkou PCS). Má méně přesnou paletu, ale s možností vytvoření vlastních barev a přidání dalších palet. Výsledné obrázky jsou trochu hrubší, ale lze je trpělivými pokusy doladit. Jeho cena je přibližně 1.200 Kč.
  • 3

    Ryiji Stitch Designer

    Prográmek zcela zdarma od norského autora (dále pod zkratkou RSD). Je celkem zdařilý, i když možnosti editace jsou omezené. Paleta je mimo realitu, ale lze implementovat libovolné množství vlastních palet. Cena 0 Kč.
  • 1

    Pattern Maker

PM mě vyloženě zklamal. Nedokáže importovat obrázek beze změn, vždy (na několika různých pokusech ověřeno) si zredukuje počet barev (ze 13 udělal 10) a pozmění je směrem k většímu kontrastu (tmavé ještě ztmaví a světlé ještě zesvětlí). Zcela změnil celkové béžové ladění více do červena. Navíc obsahuje i barvy mulinek, které již nejsou aktuální, které se už nevyrábějí. Takže je nutné před importem paletu zkontrolovat a promazat. Slučuje tmavé tóny, což je dobře, protože lidské oko je stejně příliš nerozlišuje.

  • 2

    PC Sitch

PCS si také redukuje počet barev (ze 13 na 11). Před importem je potřeba promazat paletu, protože obsahuje zastaralé odstíny, které se již nevyrábějí. Celkové ladění je více do nepřirozené žluté. Ale barvy (které se nespojily s podobnými, tedy neredukované) jsou na svém místě do pixelu přesně podle původního obrázku.

  • 3

    Ryiji Stitch Designer

RSD si také redukuje počet barev (ze 13 na 10). Celkové ladění je celkem příjemné, i když poněkud do zelena. Jen před importem je dobré zkontrolovat paletu, protože se tam vyskytují i zastaralé odstíny, které se již nevyrábějí. Slučuje i světlé tóny, které oko rozliší (na rozdíl od tmavých), čímž se zničí plasticita, obličej se jeví plochý, málo vystínovaný.

MALÁ REKAPITULACE:

Když se podíváte z dálky na výsledné virtuální obrázky, nejsou nepřesnosti tak strašné. Mohlo by se říci: "Zkus v počítači vytvořit všechny a vyber si nakonec ten, který se ti líbí nejvíc a ten vyšij". Ale kdo má v počítači naistalované všechny programy, aby je mohl jeden po druhém zkoušet na stejném obrázku?
A navíc pozor - nadefinované palety neodpovídají vždy skutečným barvám mulinek. Lehce by se mohlo stát, že virtuální výstup sice vypadá hůře, ale výsledný obrázek v materiálu je přijatelný. Tak poopravím předchozí výrok na: "Vyšij všechny a vyber ten, který se ti líbí nejvíc".
To je ovšem nesmysl, že?

Prostudujte si následující tabulku. Je to souhrn palet pro náš obrázek ze všech tří programů tak, jak je mají nadefinované. Každý program má jiný skript pro přiřazení mulinek ke konkrétní barvě původního obrázku, to je v pořádku. Projevuje se to tím, že pro tu stejnou barvu vybral jinou mulinku (čísla mulinek jsou uvedena přímo v obdélníčku s barvou).
Horší je to ale v případě, že vybral stejnou mulinku, ale její barevnost je nadefinovaná jinak. To jasně vidíte např. u mulinky č. 779. Ale mulinka je jen jedna, její odstín je stále (v rámci výrobních možností) stejný, tedy i jejich zobrazení v paletě by mělo být stejné. Tak právě dochází k tomu, že vyšitý obrázek je nakonec jiný než jeho návrh v počítači a člověk je pak zklamaný z výsledku.