Rekonstrukce předlohy

aneb není to žádná prdel.

Pamatuji si na doby, kdy jsme jako děti zkoušely (my holky) vyšívat drobné motivy kytičku či zvířátko. Tehdy ještě nebyly počítače a my používaly to, co jsme měly. Čtverečkovaný papír ze sešitu. Motivek neměl mnoho barev, tak jsme si vystačily s jednoduchými značkami jako je křížek, hvězdička, čtvereček, kolečko atd.

Pamatuji si doby, kdy jsem už jako dospělá měla svůj úplně první počítač, na něm Windows 3.11 a pár základních programů. Bez internetu. Na něm jsem vytvářela své první předlohy. Neměla jsem ani vyšívací program (jako je Pattern Maker), ani vyspělý grafický program (jako je Photo Shop). Pracovala jsem s tím, co jsem měla, program Malování a později první verze Paint Shop Pro (předtím než ho odkoupil a „vylepšil“ do nepřehledna Corel). Zobrazení obrázku se dalo na monitoru zvětšit, takže byly jasně vidět jednotlivé čtverečky a při převedení do 16 barev to při najetí myši ukazovalo i číslo barvy (0, 1, 2 až 15). Takže podobné barvy se nepopletly.

Včera jsem se vrátila do této doby, protože

  1. Vkládám sem postupně staré vyšité obrázky (viz archiv blogu)
  2. Některé z nich jsou tak hezké (a už je nemám), že bych si je ráda vyšila znovu
  3. Některé z nich bych ráda zmodernizovala, převedla na nové materiály (DMC) a dala k prodeji do e-shopu
  4. Ráda bych si udělala pořádek a měla kompletně uloženou dokumentaci ke svým obrazům (předlohy, postupy – řádně vytištěné a založené do šanonu)

Jak zjistit z obrázku, jaké barvy mulinek použít?

Potřebuji

  1. obrázek
  2. program na grafiku
  3. barevnici materiálu, který mám k dispozici (ze kterého chci obrázek vyšít)

Připomínám, že se jedná o situaci nouze, kdy nemám ani vyšívací program, ani hotovou předlohu. A nebo chci získat opravdu původní obraz zcela beze změn. Samozřejmě jsem zkoušela jít nejsnadnější cestou a obraz jablíček vytvořit znovu (a třeba lépe), ale NEVSTOUPÍŠ DVAKRÁT DO STEJNÉ ŘEKY. Podruhé už výsledek nebyl tak příjemný, grafický i vyšívací program si to nějak přizpůsobily – málo či moc barev, posunutá barevnost, nebo prostě hnus. I pokus importovat do vyšívacího programu daný obrázek BEZE ZMĚN selhal. Program si vždy změnil počet barev (z 16 dokonce jen 8, protože se mu zdály kontrasty příliš malé) a také tvar. Zkrátka místo červených lesklých šťavnatých jablíček lákajících k nakousnutí jsem získala jen divné skvrny nebo pocit, že jablka poněkud zahnívají.
Tento postup (i když je náročný na trpělivost) lze použít i pro nový obrázek, když nemáte vyšívací propgram.

Obrázek

Jako příklad použiji obraz Jablíčka v programu Paint Shop Pro 8.10. Přinejmenším musí být v žádané velikosti (v tomto případě 184 x 124 pixelů).

jablickarekonstrukce-predlohy-02rekonstrukce-predlohy-01

Musí mít NADEFINOVANÝ indexovaný počet barev (v tomto případě 16). To znamená, že i když skutečný počet barev je 16, ale zobrazení v šestnácti milionech, moc mi to nepomůže. Musí být opravdu převeden do 16 barev metodou Nejbližší barva. Jedině tak získám paletu a každá barva bude definovaná svým unikátním číslem, indexem „I“ (jako značkou na předloze). Tento index se mi ukáže, když najedu myší na daný čtvereček.

rekonstrukce-predlohy-03
rekonstrukce-predlohy-04
rekonstrukce-predlohy-05
rekonstrukce-predlohy-06

Paleta

Paleta je nádherná, ale, bohužel, je jen virtuální. Ve skutečnosti černá mulinka nikdy nebude tak černá a žádná barva nebude tak sytá jako v pixelovém obrázku. Podívejte, jak vypadá černá mulinka z mé palety DMC v porovnání s paletou obrázku. (Zde nejsou obdélníčky palety DMC očíslované, ale ve skutečnosti má každá své výrobní číslo, například černá DMC má číslo 310. Tím pádem víte, po které mulince máte sáhnout.)

rekonstrukce-predlohy-07rekonstrukce-predlohy-08

Říkáte, že to není tak hrozné? Dám vám ty dvě barvy vedle sebe.

rekonstrukce-predlohy-09

A přesně tak budu zacházet s ostatními barvami své palety z obrázku. Vyříznu kousek a zkopíruji (Ctrl+C), překliknu do obrázku palety mulinek a svůj vyříznutý kousek vložím (nejlépe na druhou vrstvu, abych s ním mohla pohybovat a nezničila si obrázek mulinkové palety). Výřez budu přikládat k jednotlivým barvám, až najdu tu nejpodobnější. Samozřejmě zjištěné číslo mulinky si poznamenám a tak vlastně získám klíč k výšivce.

rekonstrukce-predlohy-12

Nejdříve však upravím celkovou barevnost svého obrázku. Když vím, že nejtmavší barva je vlastně šedá, zesvětlím obrázek tak, aby nejtmavší černá na obrázku byla stejně šedá jako „černá“ na paletě mulinek.

rekonstrukce-predlohy-10rekonstrukce-predlohy-11

Říkáte, že už to nevypadá tak hezky, že je pryč hloubka a kontrast? Je to jiné, ale v materiálu by se barvy stejně posunuly a nemuseli byste trefit tu návaznost (plynulé přechody) jako v předloze, která nakonec vypadá takto:

jablicka-nahled

Není to tak hrozné a máte jistotu, že v materiálu vás barvy nezradí.
Posledním (nejdelším) krokem je vrátit se k původnímu způsobu kreslení předloh – čtvereček za čtverečkem, číslíčko za číslíčkem z obrázku opsat (na čtverečkovaný papír nebo do Excelu nebo přímo natvrdo do vyšívacího programu, který tolik zlobil s převedením obrázku).
A pak podle toho obraz vyšít.

Připravuji k prodeji unikátní vlastnoručně nadefinovanou grafickou paletu mulinek DMC (barvy a čísla mulinek) podle skutečných mulinek, která vám pomůže najít ty správné mulinky k vašemu obrázku.
Máte zájem?
Odpovězte mi, prosím, na otázku v anketě (jedno kliknutí).

 

Miniaplikace

Miroslava Zudová

Tvůrce vyšívaných obrazů.

Podívejte se do Obrazárny nebo si přečtěte Můj příběh.

Komentáře

    Přidat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *